23Dec

Realitatea augmentată: Ce, unde, cum, când?

Ce este realitatea augmentată?

Am tot folosit termenul de realitate augmentată. Despre ce este vorba? Precum realitatea virtuală, realitatea augmentată este o tehnologie care există într-o formă sau alta de ani de zile, însă care a “explodat” de curând. Datorită  software-urilor și hardware-urilor puternice ale smartphone-urilor, realitatea augmentată este la îndemâna ta și poate fi folosită într-o clipă prin intermediul unor aplicații specifice.

La prima vedere seamănă cu realitatea virtuală, care și ea poate fi folosită prin intermediul dispozitivelor mobile, dar în esență sunt două tehnologii și experiențe complet diferite. Realitatea virtuală necesita “scufundarea” într-un mediu virtual fără a mai păstra contactul senzorial cu lumea reală din jurul tău – citește aici despre realitatea virtuală. În schimb realitatea augmentată suprapune obiecte 3D peste lumea reală pentru a crea senzația că se află chiar în fața ta, păstrând legătura cu mediul înconjurător.

Ca să devină ceva mai complicat, realitatea augmentată poate fi produsă în mai multe moduri. Implementarea bazată pe markeri utilizează coduri QR/2D care pot fi citite de telefoanele mobile și cea fără markeri (sau realitatea augmentată bazată pe localizare) care utilizează GPS-ul.

Câteva exemple simple de realitate augmentată se regăsesc în filme precum Iron Man sau Minority Report unde personajele interacționează cu moduri de afișare a datelor care sunt proiectate pe anumite suprafețe sau le apar, pur și simplu, în față.

Bineînțeles că în filme sunt mai multe efecte speciale. Va mai dura puțin până când realitatea augmentată va atinge nivelul celei din filme, dar suntem pe drumul cel bun.

realitate augmentată Minority Report

 

Scurt istoric

Pentru a înțelege direcția și potențialul realității augmentate trebuie să aruncăm un ochi în trecut. Traiectoria realității augmentate seamăna cu cea a realității virtuale și își are începutul mai devreme decât ne-am fi așteptat.

Primul aparat de realitate augmentată a fost creat la finalul anilor 60. S-a numit Sabia lui Damocles, (morală străveche popularizată de filosoful roman Cicero, generalmente însemnând un pericol ce se întrevede la orizont) și a fost creat de Ivan Sutherland de la Universiatatea Harvard. Sabia lui Damocles practic suprapunea o rețea geometrică peste camera utilizatorului. Era foarte mare și nepractic însă a demonstrat  faptul că realitatea augmentată este posibilă.

Cercetarea în domeniu a continuat până în anii 90 când  a înflorit cu adevărat. S-au făcut nenumărate experimente în armată și NASA. Realitatea augmentată a început să apară cu adevărat în viețile consumatorilor o dată cu puterea de procesare necesară pentru rularea pe telefoanele mobile. Prima aplicație a fost cea de scanare a codurilor de tip QR.

În anii 2000 cercetătorii germani Daniel Wagner și Dieter Schmalstieg, acum cunoscuți ca pionierii realității augmentate, au fost primii ce au creat o structură pentru a rula realitatea augmentată pe telefoanele mobile. Astfel  o dată cu creșterea notorietății smartphone-urilor, realitatea augmentată devenea capriciul necesar companiilor în vederea combinării cu diverse alte produse.

Ralph Osterhout, CEO și fondator al Osterhout Design Group, a fost în domeniul realității augmentate încă din primele zile și a observat toate fluctuațiile. El consideră că IPhone-ul Apple este cel care a adus realitatea augmentată la lumină – mai ales pentru că într-un final componenetele erau de calitate.

Deși puterea realității augmentate exista, aceasta nu se propulsase încă. Partea de marketing nu era încă pusă la punct, iar componentele costisitoare.

 

realitatea augmentată în trecut

 

Realitatea augmentată astăzi

Trecem direct în anul 2014 când Google Glass a ajuns pe piață. Dintr-o dată realitatea augmentată avea relevanță pentru mase. Dar așa cum observase Osterhout, prețul nu era cel echitabil. În plus, oamenii nu se simțeau prea confortabil cu proprietățile ochelarilor și febra realității augmentate a scăzut încă o dată.

Ceea ce a pregătit și entuziasmat cu adevărat publicul pentru realitatea augmentată este celebrul joc  Pokémon Go. Este o formă a realității augmentate care folosește un telefon mobil și realitatea augmentată bazată pe localizare – pentru a te găsi și genera creaturile tale favorite.

Astfel realitatea augmentată revine în forță prin intermediul aplicațiilor și jocurilor mobile. Și acesta nu este decât începutul.

 

google-glass-realitate-augmentata

Ce urmează?

Ca în orice alt domeniu, este nevoie de răbdare. Realitatea virtuală se strecoară deja în viețile noastre de zi cu zi, urmată de realitatea augmentată.

Realitatea augmentată mai sofisticată necesită ceva mai multă finețe pe parte de tehnologie. Senzorii, localizarea și vizualurile trebuie să se potrivească perfect cu ceea ce vezi în fața ta. Realitatea augmentată necesită device-uri mai ușoare și compacte.

Pe scurt, aplicațile realitații augmentate sunt nesfârșite, la fel ca și cele ale realității virtuale. Un exemplu relevant ar fi să probezi dacă mobila pe care ți-o dorești în sufragerie se potrivește cu adevărat.

Probabil că realitatea augmentată va rămâne pe platorme mobile, ceea ce are sens având în vedere că mai toată lumea deține în ziua de azi un smartphone, deci este foarte accesibilă.

Nu este decât vârful icebergului, iar viitorul ne pregătește din ce în ce mai multe surprize. Plăcute, să sperăm. 🙂

 

dino-realitatea-augmentata

Andreea

ABOUT THE AUTHOR

Andreea
Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams
COMMENT (1)
Realitatea virtuală și cea augmentată: cheia către un brand de succes? - Gateway VR / aprilie 14, 2017

[…] Realitatea Augmentată: sociabilă și portabilă – găsești mai multe detalii despre  AR aici. […]

Răspunde

Leave A Comment