La ce folosim realitatea virtuala?
Tot dam exemple despre cum unii sau alţii au implementat campanii şi nu numai, dar concret, la ce folosim realitatea virtuala?
Cum şi în ce fel poate fi folosită vom discuta din nou şi din nou pentru că asemenea întrebări vin atât de la utilizatorii casnici, care vor să înţeleagă mai bine ce presupune o asemenea experienţă până la cei aflaţi în birouri. Consumatorul obişnuit e clar că vede în realitatea virtuala doar o formă de entertainment, ceva ca să îl ajute să se destindă, să se distreze singur sau alături de prieteni şi care să îi ofere câteva momente amuzante. Evident, pentru cei pasionaţi, se ajunge şi la ore petrecute cu headsetul pe ochi, fie în jocuri captivante, fie în experienţe de tipul Cinema VR. În plus, utilizatoru simplu poate aprecia când un brand vine cu o campanie ce foloseşte realitatea virtuala sau realitatea augmentată – tocmai pentru că îi oferă ceva nou, ceva inedit şi chiar captivant. Dacă e şi vorba să acceseze întreaga experienţă prin intermediul telefonului propriu şi nu printr-un device scump, l-ai cucerit definitiv.
Big use VR – Realitatea virtuala în companii
Însă, când vine vorba de aplicaţii în afara zonei de entertainment, utilizatorii sunt mai greu de convins şi chiar de găsit. Companiile au nevoie să ştie că o investiţie în tehnologia realităţii virtuale se va traduce apoi în mai mulţi bani, staff mai bine pregătit, timp mai puţin petrecut în traininguri sau chiar traininguri mai eficiente. VR-ul le poate oferi pe toate, dar investiţia iniţială nu e întotdeauna ieftină şi uneori e nevoie de un business plan bine pus la punct pentru a convinge managementul că realitatea virtuala chiar e viitorul.
1. Training
Pentru companii, mai ales din zona tehnică şi de construcţii, trainingul este vital. Angajatul nou venit pe post trebuie să se familiarizeze cu procedurile de lucru şi cu echipamentul. În plus, pentru noile tehnologii implementate este, de asemenea, nevoie de training. De cele mai multe ori, acesta este realizat de către angajaţii mai vechi sau cu mai multă experienţă, iar învăţăceii prind mai repede sau mai greu procesul, greşind, inevitabil, până înţeleg exact ce au de făcut. În cazul noilor proceduri, este adus un trainer care le prezintă, însă acesta nu poate verifica mereu că angajaţii au înţeles ce au de făcut şi nici nu poate fi sută la sută sigur că toată lumea a priceput.
Apare astfel realitatea virtuala, care oferă traininguri şi repetări nelimitate, până când utilizatorul înţelege foarte bine ce are de făcut – nu a stricat nimic în cadrul acestui proces, a putut repeta de câte ori a simţit nevoia, a primit ajutor şi indicaţii din partea programului. Un asemenea sistem e mult mai bun pentru că orele de training sunt mai eficiente pentru că nu se mai pierd resurse – nici pentru a repara o greşeală, nici pentru a verifica noul angajat, nici pentru a înlocui ceva ce ar fi putut strica. Asemenea idei au fost aplicate de Rolls Royce în service-ul motoarelor de avioane, în industria petrolieră, în industria metalelor de către ArcelorMittal şi chiar în trainingul vameşilor din Dubai.
2. Test Drive
Cui nu i-ar face plăcere să se pună la volanul unei maşini, să vadă cum se comportă? Însă nu este mereu posibil, poate pentru că maşina nu este disponibilă în show-room. Atunci intervine realitatea virtuala, care oferă o experienţă cât se poate de apropiată – singurul care mai lipseşte din maşina e mirosul de nou. Cei de la Volkswagen l-au aplicat recent pentru o maşină testată în condiţii în care nu orice potenţial cumpărător ar fi avut acces. Asta nu îl împiedică pe amatorul de VW să vadă cum e să faci drift pe zăpadă. Nici pe fanul BMW nu îl împiedică lipsa unui model, pentru că producătorul auto a creat o experienţă VR în care utilizatorii mai înalţi chiar îşi feresc capul când se pun în maşină, atât de convingătoare este. Test-drive-ul în realitatea virtuala este aplicat chiar şi când maşina încă nu a ieşit de pe poarta fabricii. Designerii de la Skoda o folosesc pentru a vedea unde ar mai putea fi loc de îmbunătăţiri şi realizează acest lucru folosindu-se de realitatea virtuală.
3. Demonstraţii
Tururile în realitatea virtuala nu sunt doar ceva gândit pentru turiştii care se plimbă prin Roma. Sunt o unealtă foarte bună de vânzare pentru jucătorii de pe piaţa imobiliară. Ei pot prezenta un apartament care se afla în faza de construcţie ca final cu ajutorul unui tur VR. La fel, pentru a convinge un potenţial cumpărător despre cum arată o casă o pot prezenta într-un tur de realitatea virtuală, complet mobilată şi aranjată, iar astfel acesta îşi va da seama dacă are casa visurilor sau nu. Mai mult, demonstraţiile pot fi folosite şi pentru vânzarea de softuri, iar linii aeriene precum Emirates îţi arată în VR cum e viaţa la business class. E un tool bun pentru marketing-ul companiei, dar are şi un potenţial de a creşte vânzările pentru acest tip de bilet după ce vezi cât de bună e viaţă în propria ta cabina de avion.
4. Travel
Am tot vorbit despre realitatea virtuala în turism şi domeniul continua să se extindă. La început au fost poveştile în realitate augmentată, dar am trecut mai departe, la experienţele în VR destinate turiştilor aflaţi deja la obiectiv. Aceştia primesc un headset VR şi prin intermediul acestuia văd cum arată obiectivul său chiar oraşul în urmă cu sute sau mii de ani. Tururile ghidate în VR încep să prindă teren, pentru că e o metodă interactivă şi eficientă de a prezenta un obiectiv turistic, iar pentru câţiva euro în plus, experienţa turistului se schimbă definitiv. În plus, şi agenţiile mari o folosesc, pentru că aşa reuşesc să îşi convingă clienţii să călătorească cu ei. Folosesc tururi de realitate virtuală ale destinaţiilor exotice, ale croazierelor sau vacanţelor în locuri uitate de lume. Chiar şi dacă nu reuşesc să îi convingă să plătească mii de euro pentru acestea, tot au reuşit să îi facă să intre pe uşă, să petreacă timp la stand şi, în cele mai multe cazuri, să dea bani pe alte excursii.
Realitatea virtuala are o mulţime de utilizări şi noi tot vorbim despre ele, aşa cum am făcut şi în acest material. Dacă v-a cucerit subiectul şi credeţi că e o modalitate bună de promovare a brandului sau i-aţi găsit chiar şi o nouă întrebuinţare, atunci nu trebuie decât să ne contactaţi. Avem o listă lungă de servicii disponibile pentru fanii noilor tehnologii.