realitatea virtuala
25apr.

Top 8 industrii care folosesc realitatea virtuala

De-a lungul timpului am tot povestit despre utilizarea VR-ului, iar acum facem o trecere în revistă, un top cu 9 industrii care folosesc realitatea virtuala.

Fie că e vorba de training-uri, de marketing, comunicare sau design, fiecare dintre aceste industrii a găsit o utilizare pentru realitatea virtuală care să aducă beneficii brandului, dar şi utilizatorului final, care se va bucura de o experienţă îmbunătăţită cu acesta sau va experimenta ceva nou.

Film şi entertainment

Până la urmă, realitatea virtuala a venit întâi ca formă de entertainment şi apoi i-am găsit tot felul de alte întrebuinţări. Din ce în ce mai multe jocuri oferă şi suport pentru realitatea virtuală şi chiar jocuri devenite clasice precum Skyrim dezvolta lumi virtuale pentru pasionaţi. În plus, jocuri gândite de la zero pentru VR ajung să aibă milioane de descărcări pentru că sunt bine gândite, construite şi oferă jucătorilor experienţe tari, adrenalină şi o competiţie intensă. Cel mai bun exemplu în acest caz e chiar Beat Saber, de departe una dintre cele mai apreciate experienţe de VR.

Nu mai punem la socoteală faptul că unele sporturi sunt deja prezente în realitatea virtuală. Campionate de hochei sau baschet ajung în VR şi oferă utilizatorilor senzaţia că sunt fix la meci şi pot relua fazele controversate sau primi conţinut exclusiv, gândit special pentru cei care plătesc abonamente de VR, şi care nu este disponibil pe alte platforme.

Când vine vorba de filme, şi producătorii de la Hollywood s-au gândit să vină cu experienţe pentru lansarea şi promovarea acestora. Am avut experienţe gândite pentru Skyscraper sau Hotel Transylvania, ca să menţionăm doar câteva, iar trendul este în creştere, tocmai pentru că e bun ca tool de marketing.

realitatea virtuala

Automotive

Industria fabricanţilor de maşini a început întâi cu utilizarea realităţii virtuale în marketing-ul produselor sale. Întâi în showroom, ca formă de prezentare, apoi în tururi 360 şi aplicaţii de realitate augmentată, apoi s-a mutat în training-ul angajaţilor şi chiar în zona de service. Mai departe, am văzut-o prezenta la unii fabricanţi chiar în designul produselor, pentru că e mai uşor de văzut un defect de fabricaţie sau design pe un produs pe care îl poţi învârti pe toate părţile, chiar înainte de a se face primul punct de sudură.

Retail

Fie că vorbim de FMCG sau de îmbrăcăminte, diferiţii producători au găsit metode de a introduce realitatea virtuala în portofoliul lor. Macy’s sau Ikea oferă aplicaţii în VR care oferă clienţilor posibilitatea de a vedea cum va arată spaţiul cu mobilă pe care au ales-o, şi a face alegeri inspirate pentru camerele lor, fără să se trezească cu o canapea mai lungă decât peretele de acasă. Alţi retaileri, că Zara, au înlocuit modele cu realitatea augmentată, iar cumpărătorii înţeleg mai bine cum arată o rochie sau o bluză pe un om şi nu pe un manechin static.

Customer Relations & Services

Clienţii de orice fel apreciază un brand care trece la următorul nivel în ceea ce priveşte serviciile pe care acesta le oferă. Când vine vorba de customer services, Team Viewer deja s-a gândit să le facă viaţa mai uşoară şi vine cu o aplicaţie de realitate augmentată prin care tehnicienii ajuta direct clienţii în problemele cu care se confruntă. E mult mai simplu decât explicaţiile date prin telefon, iar clientul nu se frustrează. O altă forma de customer services oferă liniile aeriene care au adus la următorul nivel entertainmentul de la bordul aeronavelor. Din ce în ce mai mulţi carriers folosesc realitatea virtuala în avioane ca formă de amuzament pentru pasageri. Oferta e în creştere, iar cei care călătoresc pot opta pentru filme, aplicaţii sau experienţe de VR, în funcţie de tipul de headset şi oferta curentă. Studiile pe care liniile aeriene le-au făcut au arătat ca pasagerii sunt mult mai fericiţi după o experienţă care îi izolează de avion şi le umple timpul petrecut în zbor cu o experienţă nouă şi amuzantă. Ba mai mult, au început să o introducă şi în lounge-urile business şi executive, unde călătorii se pot relaxa înainte de zbor.

Marketing & Advertising

E de departe domeniul care foloseşte cel mai intens realitatea virtuala, după entertainment. Brandurile au înţeles că experienţele noi, complet imersive şi care oferă ceva intens utilizatorului sunt câştigătoare. Modalităţile de utilizare ale acestei tehnologii sunt din cele mai variate: de la experienţe de realitatea augmentată pentru joacă, pentru câştigarea de premii sau pentru disturbarea concurenţei, până la tururi în realitatea virtuala pentru a promova o nouă maşină.

Imobiliare

Zona de real estate a descoperit rapid că are de câştigat dacă foloseşte realitatea virtuala. Una e să prezinţi o machetă a unui viitor complex imobiliar, alta e să pui unui potenţial cumpărător un headset pe ochi să vadă singur cum e să se plimbe prin parc sau cum arată un apartament. Ba mai mult, pentru cei deja interesaţi de o proprietate, pot face un tur virtual dacă aceasta încă nu e gata sau pot vedea cum va arăta cu toate modificările pe care le-au cerut, de la culoarea pereţilor până la amplasarea bufetului în bucătărie. Toate acestea sunt tool-uri care conving clientul, mai ales pentru că îi produc emoţii, iar sentimentele sunt un mare factor în procesul de luare a deciziilor, fie ele şi imobiliare.

Turism

Am discutat deja despre cum realitatea virtuală poate ajuta în alegerea unei vacanţe. Înainte utilizatorilor independenţi, primii care au descoperit utilitatea ei au fost agenţiile de turism. Marii tour operatori au realizat tururi virtuale ale locaţiilor de vacanţe, de la croaziere, la hoteluri, totul pentru că viitorul client să ştie unde merge, cum va arăta vacanţă şi să facă o uşor o alegere. În plus, entuziasmul de a simţi că e „deja acolo” ajuta mult în luarea unei decizii. Mai departe, au venit tururile virtuale de obiective turistice, în care cei care nu ajung la Roma, spre exemplu, o pot vedea prin intermediul VR-ului. Cei care au ajuns la locaţie pot primi informaţii suplimentare sau pot să se întoarcă înapoi în timp cu ajutorul unor experienţe de realitate virtuala: fie că vorbim de Roma, Egiptul Antic sau vreo altă ţară.

realitatea virtuala

Educaţie

Realitatea virtuală e următorul pas pe care educaţia îl face. Fie că vorbim de medicină, istorie sau fizica, VR-ul e de un real ajutor. Pentru zona medicală există deja o serie de aplicaţii şi experienţe, fie de realitatea virtuala, fie de realitate augmentată, care îi ajută pe profesionişti să îşi dezvolte skill-uri noi şi să înţeleagă mai bine cum funcţionează organismul uman.

Pentru şcoli, există deja programe dezvoltate de cei de la Google, care pun imaginaţia copiilor la încercare şi le oferă instrumente pentru a experimenta în VR cu legile fizicii sau chimiei. În plus, le oferă plimbări în realitatea virtuala prin întreaga lume, iar aplicaţiile cu teme istorice îi ajută să înţeleagă mai bine trecutul şi impactul unor evenimente majore asupra prezentului şi relaţiilor internaţionale.

În concluzie, realitatea virtuala îşi găseşte din ce în mai multe utilizări, iar industriile sunt din ce în mai deschise în a folosi. Şi-a dovedit eficientă în traininguri, economisind timpul şi resursele folosite pentru realiazarea acestora, în procesul de învăţare în general, dar şi că tool de marketing.

ABOUT THE AUTHOR

didi

Leave A Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.