Cum sa atragi cumparatori millennials? Foloseste realitatea virtuala si augmentata!
Companiile au nevoie să îşi schimbe strategia dacă vor să atragă cumpărători millennial şi Generaţia Z. O pot face cu uşurinţă adaptându-se felului în care aceştia folosesc tehnologia, respectiv folosind realitatea augmentată şi realitatea virtuală.
Noile generaţii sunt ceea ce numim digital natives, născuţi practic cu tehnologia în mână, şi care au un alt stil de shopping şi de a privi întregul proces de achiziţie a unor obiecte, fie ele haine, cosmetice, tehnologii sau chiar vacanţe şi case. În primul rând, aceste generaţii sunt tot timpul pe reţelele sociale, fie ele Facebook, Instagram, Tik-Tok sau Snapchat şi Twitter şi se ştie deja că pun mult accent pe experienţe şi contează enorm să le poată împărtăşi cu prietenii virtuali sau reali. În plus, spre deosebire de alte generaţii, sunt mult mai reticenţi la a cumpăra obiecte scumpe şi iau decizii mult mai greu, fiind necesar să intre în contact cu produsul pentru a-l achiziţiona. E deja clasic studiul care spunea că millennial-ii nu cumpără maşini pentru că nu le văd rostul şi pentru că se deplasează mai degrabă folosind serviciile de ride-sharing.
Cum poate orice companie să schimbe această paradigmă şi să atragă asemenea consumatori înspre produsele sale? Simplu: mergând în direcţia pe care aceştia o urmează – respectiv folosind cele mai noi tehnologii. Realitatea augmentată e prezentă de multe vreme în telefoanele Gen Z şi millennial, prin aplicaţii că Snapchat sau Instagram care folosesc filtre pentru scurtele video-uri postate de utilizatori. Acum, orice companie se poate folosi de aceeaşi tehnologie pentru a-i atrage înspre produsele sale. Am văzut-o, recent, la Burger King, care a venit cu o campanie de realitate augmentată care „ardea” posterele competitorului direct, iar cei care utilizau aplicaţia primeau astfel un burger gratis. E genul de incentive care poate aduce clienţi pe termen lung, dar care câştigă şi la capitolul brand-awareness, pentru că utilizatorii tineri apreciază folosirea unor asemenea tehnologii. Este deja dovedit prin studii de marketing că folosirea de AR, VR sau MR aduce un bonus brandurilor care o introduc in marketing, consumatorii considerând astfel că acestea priveşte spre viitor, este interesat de tehnologie şi, mai mult, îşi doresc să se asocieze cu un asemenea brand.
L’Oreal a simţit că acesta e un trend care poate să le aducă şi mai mulţi clienţi fericiţi, aşa că au lansat, pentru site-ul american, posibilitatea de a testa anumite produse fără măcar să te ridici din pat. Cu camera de la telefon/laptop sau chiar cu un selfie, utilizatorii pot încerca diferite produse de machiaj prin intermediul aplicaţiei Try It On, iar astfel pot face o achiziţie testată, fără măcar să ajungă la magazin. Genul acesta de shopping nu poate decât să îi mulţumească pe cei comozi, dar şi pe cei nehotărâţi, care amâna cumpărătura tocmai pentru că nu ştiu sigur dacă le va place sau nu produsul odată aplicat pe propria piele. În plus, au introdus şi posibilitatea de share pe reţelele sociale, iar consumatorul poate obţine feedback-ul şi admiraţia prietenilor fără să fi trecut printr-un amplu ritual de machiaj.
Ştim deja că millennial şi Gen Z sunt fanii vacantelor şi abia aşteaptă să îşi umple conturile de social media cu poze de pe unde s-au plimbat, ce au vizitat şi ce au mâncat. Acum, cu ajutorul realităţii virtuale, alegerea unui asemenea vacante a devenit mai simpla. Unii dintre operatorii din turism şi-au dat seama că au şanse mai mari de convingere a unor asemenea clienţi dacă le arată direct ce vor putea experimenta în vacanţa pe care se gândesc să o achiziţioneze. Astfel, au apărut tururile în realitatea virtuală, în care utilizatorul vede tot, de la vasul de croazieră cu care se va plimba, până la hoteluri, restaurantul pentru mic-dejun sau plajă unde se va întinde la soare. E mult mai uşor să convingi un consumator reticent sau pur şi simplu nehotărât, când ai la dispoziţie o asemenea aplicaţie de realitate virtuală.
O idee similară am văzut la Emirates, care au făcut tururi 360 pentru unele dintre aeronavele sale, uşurând astfel procesul de rezervare a unui bilet. Călătorul ştie deja la ce să se aştepte, ştie de ce servicii beneficiază şi a făcut o decizie informată. Întreg procesul de achiziţie al oricărui obiect se simplifică atunci când consumatorul are toate informaţiile. Până şi festivalurile au intrat în acest „joc”. Coachella, cel care dă trendul pentru multe în zona de evenimente, de la decoruri până la make-up & style, a venit cu o scenă care beneficiază de efecte pentru realitatea augmentată, special pentru a le oferi o experienţă în plus festivalerilor.
Ikea, Macy’s, Walmart au venit, la rândul lor, cu aplicaţii de VR şi AR pentru a-i ajuta pe cei care îşi cauta mobila. Astfel, cei care s-au hotărât la ce vor în casa pot să vadă cum arată obiectul respectiv în decorul deja existent, iar alte aplicaţii îţi permit să îţi creezi propria ta mobila pornind de la dimensiunile camerei. E o modalitate reuşită de a le uşura procesul de alegere şi de a încheia căutările aparent nesfârşite după canapeaua perfectă.
Aceste companii, şi multe altele, şi-au dat seama că realitatea virtuală dar şi realitatea augmentată sunt metode foarte bune de a aduce şi a reţine consumatori. Făcându-le viaţa cât mai simplă şi uşurând procesul de alegere şi de a lua decizii, reuşesc să îşi creeze o bază de clienţi fideli, care nu doar că vor continua să cumpere de la acelaşi brand, dar îl şi vor lăuda mai departe, punând mare preţ pe faptul că le simplifica viaţa. Contează foarte mult ca un brand s-a gândit cum să le facă viaţa mai uşoară celor care intră în contact cu el şi mai ales că ştie să răspundă unui alt gen de public consumator, cu alte dorinţe şi idei.