Realitatea virtuala, ajutor pentru copiii autisti
Un studiu realizat în China demonstrează că realitatea virtuală e un ajutor pentru copiii autisti. Peste o mie de copii din China au dat rezultate pozitive la training-ul în VR pentru schimbarea percepţiei despre lumea înconjurătoare şi oameni.
Spre deosebire de terapia tradiţională, unde profesorii explica obiecte şi potenţiale scenarii copiilor, în terapia prin realitatea virtuală, acestea prind viaţă şi oferă o senzaţie puternică de real. În plus, pentru că copiii autisti sunt mult mai uşor distraşi de ceea ce se întâmplă în jurul lor, realitatea virtuală le oferă un mediu complet imersiv, care le menţine viu interesul.
“Autistic children are easily distracted. But when wearing a VR helmet, most of them are highly interested and immersed in the three-dimensional pictures and sound,” he said.
În cadrul acestui sistem sunt incluse cinci jocuri, fiecare targetând câte una dintre problemele cu care se confruntă copiii autisti. Spre exemplu, într-una din aceste aplicaţii, aceştia „văd” un perete cu feţe şi trebuie să le aleagă pe cele care se potrivesc. Motivul e simplu: copiilor nu le place să se uite la feţele oamenilor şi nici nu ştiu să le interpreteze reacţiile, iar genul acesta de aplicaţie îi ajută să îşi înţeleagă mai bine semenii şi să înveţe să reacţioneze.
“Autistic children don’t like watching people’s faces, nor do they pay attention to others’ expressions,” spune Liu Xiao, senior marketing manager la Invision. “The game was designed to help them form the habit of looking at others’ facial expressions.”
Şi problemele de coordonare ale acestor copii sunt targetate în cadrul unei alte aplicaţii în care aceştia trebuie să ducă o barcă la mal, păstrându-şi coordonarea şi obţinând o mai bună înţelegere a direcţiei şi distanţei.
Mai mult de o mie de copii cu vârste cuprinse între 3 şi 12 ani au făcut parte din acest program început de Shanghai Invision Digital Technology Co şi experţi de la Shanghai Mental Health Center cu ajutorul universităţii de Inginerie Electrică. Profesorii care iau parte la acest program spun că aceşti copii par să se simtă bine în cadrul aplicaţiilor şi că acesta e abia primul pas.
Mai departe, programul va simula diferite scenarii sociale în dorinţa de a îmbunătăţi posibilităţile de comunicare ale celor autişti, pentru a se integra mai simplu în societate. Avantajele acestor programe în realitatea virtuală sunt multe, printre care costurile reduse, pentru că genul acesta de experimente ar fi prea scumpe sau prea greu de reprodus în realitate, precum şi imersiunea completă a copiilor în aplicaţie, ceea ce creşte rata de succes a procesului de învăţare şi acomodare cu lumea din jur.
“Another advantage of VR is that some scenarios are hard to create with physical items, and it’s costly in time and labor to take the children to real places because each needs an escort,” said Li Chaobai, director al Wucailu, un centru de terapie pentru copii autişti. “VR makes it possible at a low cost.”
Ne bucurăm să vedem din ce în ce mai multe utilizări ale realiatii virtuale în terapie. VR-ul se dovedeşte a fi folositor în tratamentul unor fobii, dar şi în tratamentul unor boli neuro-degenerative precum Alzheimer sau în cadrul tratării anxietăţii.