Realitatea virtuala, metoda de avertizare asupra pericolului consumului excesiv de alcool
Pe lângă funcţia sa iniţială de entertainement, realitatea virtuală vine acum şi cu una de avertizare asupra pericolului consumului excesiv de alcool. O serie de filmuleţe realizate în VR prezintă riscurile pe care o seară de băut prea mult alcool le poate avea asupra unui individ.
Iniţiativa le aparţine celor de la Diageo, un mare producător britanic de băuturi alcoolice, care nu se afla la prima campanie de acest gen. Pentru că vine sezonul în care cei mai mulţi dintre noi vom pune gura pe alcool, producătorul s-a gândit să vină cu patru experienţe diferite, în VR, intitulate Decisions: Party’s Over. Materialele prezintă patru experienţe diferite ale unor prieteni care au fost la acelaşi party, însă rezultatele sunt diferite. Diageo se bazează pe elementul imersiv care va crea impactul cel mai puternic în cazul acestor filmări şi care ilustrează cel mai bine riscurile băutului unui număr prea mare de pahare: decizii proaste, gândire anormală sau confuză, renunţare la inhibiţii şi pericolele asociate acestora. Poveştile sunt atât de dramatice încât vin şi cu un avertisment pentru cei care au avut traume legate de abuzul de alcool sau abuzuri sexuale.
“We’re continuing to use virtual reality technology for social responsibility initiatives because the immersive experience brings to life the terrifying realities and dangers associated with binge drinking,” a declarat James Thompson, chief marketing si innovation officer pentru Diageo America de Nord.
În urmă cu doi ani, aceeaşi companie a lansat un film în 360 în care îi plasau pe privitori în poziţia unui conducător auto beat, responsabil pentru un accident soldat cu victime. Sondajul realizat după urmărirea acestui film i-a făcut pe cei care l-au urmărit să îşi regândească priorităţile, aşa că 73 la sută din ei au zis că îi vor opri pe alţii să se urce la volan băuţi, în timp ce 75 la sută dintre ei au declarat că îşi vor face planurile în aşa fel încât să aibă un şofer desemnat, care să nu consume alcool. Cei interesaţi pot urmări filmele în realitatea virtuală, pe Oculus Rift şi GearVR şi pe toate device-urile care suporta aplicaţia Jaunt, în timp ce pe site-ul bingedrinkinvr.com este disponibilă versiunea neinteractiva.
Ideea celor de la Diageo nu e deloc rea pentru că elementul imersiv al realităţii virtuale este cel care produce impactul major. Cufundat pe de-a-ntregul într-o altă lume şi fără stimuli exteriori, privitorul poate să trăiască la maximum experienţa pe care o are în faţa ochilor. Acelaşi lucru e valabil şi pentru jocuri, dar şi pentru training-uri, pe care unele companii deja le realizează sau chiar pentru prezentări de produs.