Cum ajuta realitatea virtuala in procesul de invatare?
O fundaţie de cercetare şi educaţie a realizat un program pilot în câteva şcoli din America în care elevii au putut experimenta realitatea virtuală. Scopul acestui studiu a fost să afle cum poate ajuta VR-ul în procesul de învăţare şi de a înţelege concepte, dar şi cum percep tinerii ideea utilizării realităţii virtuale.
Elevii din studiu s-au aflat în clasele 6-12, majoritatea dintre ei fiind în 7-8, iar grosul acestora nu încercase până acum în nici un fel realitatea virtuală. Studiul s-a împărţit între cei care ar folosi VR pentru a afla noi idei şi concepte, în timp ce alţii ar alege sa fie creatori de concepte, iar aici ne referim la cei din studiul artelor sau programare. Ce e interesant de aflat e că majoritatea elevilor s-au arătat interesaţi în a deveni creatori de conţinut pentru VR şi mai puţini doar simpli consumatori. Asta nu poate fi decât o veste bună pentru industrie care va trebui să vină cu soluţii în exploatarea interesului elevilor pentru dezvoltarea de aplicaţii pentru VR şi pentru un acces facil la asemenea resurse.
VR şi procesul de învăţare şi înţelegere de idei, locuri, concepte şi momente istorice
Mai departe, studiul ne spune ceva ce noi ştiam deja. Copiii preferă să afle şi să experimenteze în VR concepte pe care poate nu le înţeleg aşa de bine din simple explicaţii teoretice; la materii ca istoria, fizica sau chimia. Se arată mult mai interesaţi să vadă prin intermediul realităţii virtuale locuri sau experienţe la care accesul în lumea reală nu e facil. Interesant este şi faptul că procentul celor care au văzut în VR doar entertainment sau joacă e scăzut, semn că realitatea virtuală li se pare o utilitate pentru viitor şi pentru dezvoltarea lor personală.
Most of the students had some understanding of Pearl Harbor, but by experiencing a
simulation (non-battle) and looking at the site and artifacts, they expressed afterwards that their
conceptualization of what happened was different. For instance, some didn’t know that it took
place at night, others didn’t realize şo much fuel was spilled into the water, and still others were
unaware of how many soldiers lost their lives
Aplicaţiile care au fost apreciate de elevi includ Google Earth şi Grand Canyon Simulator, care i-au ajutat să înţeleagă cum e să viziteze un anume loc. Mai departe au fost cele istorice, că King Tut sau Pearl Harbour, sau cele de explorare a spaţiului. Au apreciat că au putut înţelege pe deplin concepte până atunci doar teoretice, spre exemplu dimensiunile unei balene, despre care ştiu că e mare, dar pe care au putut să o observe în TheBlu.
Studiul nu vine cu noutăţi când e vorba de „ceea ce vezi e mai uşor înţeles”, iar elevii nu fac altceva decât să confirme acest lucru. Au mărturisit că au apreciat mai bine Marele Zid Chinezesc după ce l-au putut vedea prin intermediul realităţii virtuale, iar asta nu a fost singura experienţă de gen. Ce este mai important pentru developeri e că elevii au mare încredere în conţinutul pe care îl primesc şi apreciază simulările realităţii virtuale, fiind pe deplin conştienţi că tehnologia e în curs de dezvoltare.
Feedback-ul elevilor a mers mai departe şi au lăudat iniţiativa, susţinând că genul acesta de experienţe ar trebui să fie disponibile unui număr mai mare de şcoli. Ei apreciază că VR-ul are potenţialul de a ajuta oamenii în general, nu doar în studiu ci şi în dezvoltare personală. Totuşi, un feedback negativ a venit pe partea tehnică, fiind mult mai încântaţi dacă firele nu ar exista. HTC Vive face deja ceva în sensul ăsta pentru că au lansat primul headset wireless despre care puteţi citi mai multe aici.
Oricine poate învăţa din realitatea virtuală
Ce e important de subliniat, şi o face şi studiul la rândul său, este că au fost copii care s-au arătat interesaţi de a încerca realitatea virtuală, însă au ezitat şi nu s-au înscris la cursuri. Motivele lor au fost fie că nu sunt pe deplin familiarizaţi cu ideea, fie că le e teamă să încerce singuri sau pur şi simplu nu ştiu cum se foloseşte. Noi, la Gateway Studio considerăm că fiecare, indiferent de vârstă sau pregătire, poate experimenta realitatea virtuală, de la jocuri până la aplicaţii educaţionale. De altfel, am şi dat startul unui program educaţional prin care copiii pot să înveţe mai bine noţiunile de la şcoală cu ajutorul realităţii virtuale. Gasiti toate datele studiului aici.