Fa parte din piesa Hamlet in realitatea virtuala
Nu o dată ne-am dus la teatru şi ne-ar fi plăcut să fim în mijlocul evenimentelor de pe scenă. Acum, poţi face parte din piesă Hamlet, în realitatea virtuală, prin intermediul unei experienţe VR create de Commonwealth Shakespeare Company şi Google.
Cele două entităţi şi-au unit forţele şi au pus în scena cunoscută piesa de teatru shakesperiana, dar cu un twist tehnologic. Privitorul intra în lumea lui Hamlet şi poate să urmărească îndeaproape personajele de pe scenă pentru că are propriul său rol – fantoma tatălui lui Hamlet. Aceasta e o nouă formă de entertainment, la care realitatea virtuaal excelează, dar care aduce o nouă componenta, una culturală, care încă lipseşte din zona de VR.
Creatorii s-au gândit la toate aspectele, au creat un decor pe care privitorul îl poate inspecta cu atenţie şi prin care se poate plimba, plin cu mobilă ce pare aruncată la întâmplare, o cadă în care Hamlet îşi rosteşte cunoscutul monolog, o maşină sau un acvariu cu peşti. Întreaga experienţă Hamlet 360 durează un pic peste o oră, ceea ce după standardele realităţii virtuale e mult, însă după standardele pieselor de teatru e puţin. Regizorul a fost nevoit să se concentreze astfel doar pe aspectele relaţiei dintre tatăl decedat şi personajul principal, iar filmarea a avut nevoie de câteva ajustări.
Pentru a realiza producţia Hamlet 360, până şi inginerul de sunet a fost nevoit să se ascundă în spatele unor piese de mobilier, iar actorii au fost aleşi în aşa fel încât să aibă experienta atât pe scenă, cât şi în faţa camerei de filmat, pentru că totul să fie natural şi filmările să decurgă lin şi fără întreruperi.
Atât Google, cât şi compania de producţie sunt convinşi că Hamlet 360 poate fi o experienţă cu adevărat educativă. În primul rând pentru că factorul cultural e încă puţin prezent în experienţele de realitate virtuală şi, în al doilea rând, pentru că fix genul acesta de aplicaţie îi poate aduce pe copii mai aproape de cultură.
Matt Apfel, director de augmented reality şi virtual reality content la Google, spune “sizable void when it came to arts and culture and V.R, aşa că gigantul tech s-a arătat încântat de idee şi i-a sponsorizat pe cei de la Commonwealth Shakespeare Company. Compania de teatru a venit cu jumătate de milion de dolari, însă nu au precizat care a fost sponsorizarea din partea Google.
Faptul că pot vedea şi participa la o experienţă în VR, fie ea şi a temutului Shakespeare, aduce plus-valoare şi, crede regizorul, îi va atrage pe cei tineri mai aproape de teatru.
Many young people’s first experience of Shakespeare is not all that great,” spune regizorul. “This is a way to put into the classroom an extraordinary experience of this play, and give teachers another tool to bring the material to life.”
Nu e pentru prima oară când Google se implica în proiecte de impact cultural: au lansat proiectul Open Heritage, prin care aduc la viaţa monumente majoritar dispărute, s-au implicat în în educaţie prin lansarea unor proiecte ca Google Expeditions sau Tour Creator, iar mai nou au venit şi cu laboratoare de studiu în realitatea virtuală. Experienţele culturale nu sunt singulare în realitatea virtuală, avem documentare în VR, produse de BBC, spre exemplu, sau chiar tururi virtuale în zone turistice, gândite întocmai pentru a oferi o perspectivă amplă turiştilor curioşi. Dacă aveţi deja un headset de realitate virtuală sau un telefon compatibil, puteţi intra în lumea lui Hamlet, pentru ca experienţa este momentan disponibilă pe Youtube.