Realitatea augmentata in marketing: idei practice
Realitatea augmentată şi realitatea virtuală sunt tehnologii noi cu aplicări multiple, mai departe de zona de entertainement în care le-am găsit până acum. Realitatea augmentata in marketing e cel mai nou trend, aplicaţiile de genul acesta fiind mult mai uşor de realizat decât cele în VR, popularitatea lor fiind în creştere şi datorită jocului Pokemon GO!, care în urmă cu doi ani a creat o adevărată isterie printre utilizatorii generation Z.
Ştim deja că realitatea augmentată şi realitatea virtuală sunt tehnologii noi şi care, din perspectiva utilizatorului, sunt următorul pas spre viitor, iar asocierea brandurilor cu aşa ceva le face să pară forward thinking şi inovatoare. AR nu face altceva decât să suprapună elemente virtuale peste realitatea actuală, aşa ca interacţiunea utilizatorului cu mediul virtual este altă faţă de interacţiunea în VR, unde imersiunea este completă, iar uneori are aplicaţii mult mai practice.
Cel mai banal exemplu vine de la IKEA. Producătorul de mobilă, ca şi alţi mari retaileri, a înţeles că deşi există un trend în vizulizarea produselor în VR şi în lumi virtuale, clienţii vor dori să vadă lucrurile în realitatea actuală, să le simtă, să le pipăie şi să le testeze. Aşa că a creat o aplicaţie realitate augmentată care le permite utilizatorilor să vadă cum se potriveşte o canapea, o chiuvetă sau orice altă piesă de mobilier în spaţiul de acasă. Chiar dacă achiziţia efectivă se va face în magazin, clientul ştie deja că pleacă acasă cu un produs care i se potriveşte nevoilor sale. În plus, integrarea într-o aplicaţie de AR a posibilităţii de achiziţionare directă a produselor online simplifica şi mai mult lucrurile şi creşte impactul în ecommerce. Ceva similar au făcut şi cei de la Macy’s, însă aplicaţia lor e mai complexă şi are o componentă de realitate virtuală.
Campaniile de marketing vor merge mult mai bine cu ajutorul realităţii augmentate, iar asta au demonstrat-o deja cei de la 7/Eleven. S-au folosit de premieră filmului Deadpool 2 pentru a crea o aplicaţie de AR cu ajutorul căreia consumatorii primeau discount-uri. Pentru că aplicaţia oferea date clare pentru fiecare utilizator în parte, clientul ştie exact câte produse a vândut, câte reduceri a acordat şi care a fost impactul acestei campanii în vânzări şi în crestereau sau fidelizarea celor care au intrat în magazine.
Şi Zara a experimentat cu o asemenea aplicaţie, care le-a oferit utilizatorilor posibilitatea de a vedea cum arată anumite haine din magazin pe un model real, tot prin intermediul unei aplicaii de AR. Mai mult, ei au şi implementat posibilitatea achiziţionării directe a produselor pe care vizitatorii le scanau în magazin şi care le apăreau în mediul AR. Asemenea experienţe sunt mult mai uşor de realizat decât un mediu în întregime virtual şi răspund unor cerinţe clare şi simple pe care consumatorul final le are: cum arată, cum se potriveşte în spaţiul meu personal, arata în realitatea aşa cum e în poză, e exact ceea ce îmi doresc (posibilitatea de privi obiectul 360 în mediul real)?
Până şi mall-urile pot beneficia de pe urma unei asemenea experienţe simple, oferind modele virtuale, oferte sau promoţii celor care au o asemenea aplicaţie instalată pe telefon. Nu mai sunt necesare tot felul de people stoppere, manechine sau promoteri, totul se face în AR, e interactiv şi cu o şansă mai mare de retenţie decât un flyer. Magazinele plătesc pentru că ofertele lor să fie prezente în aplicaţie, iar o hartă a mall-ului în AR e cu mult mai practică şi mai interesantă decât un map static, utilizatorul putând să vadă în timp real ofertele sau produsele highlight pentru magazinele prezente.
Realitatea augmentată a ajuns atât de departe încât angajaţii DHL au primit headseturi speciale care le face muncă]a mai uşoară, pentru că le indica unde sunt anumite produse pe care le cauta prin depozit. Asta reduce timpul de lucru, angajaţii sunt mai eficienţi şi chiar mai uşuraţi că ceea ce caută e doar la o privire distanţă. Nu sunt singurii care au mers pe această idee, pentru că până şi Porsche a dus mentenanţa unei maşini în viitor, folosind o aplicaţie AR pentru diagnoză şi service. Astfel, tehnologia AR şi VR vine cu soluţii care până acum erau de văzut doar în filmele SF şi, mai mult, creează o adevărată legătură emoţională între utilizator şi brand. De aceea este important pentru marketeri şi agenţii să înţeleagă şi să se aplece asupra acestui domeniu şi să încerce să îşi găsească parteneri în această zonă. Gateway VR Studio deja lucrează în acest sens şi suntem mai mult decât un studio de realitate virtuală, pentru că punem la dispoziţie o echipă întreagă cu soluţii custom made, care să răspundă nevoilor şi cerinţelor fiecărui client în parte.