09mai

Cum sa folosesti realitatea virtuala in marketing? Case study si exemple

Realitatea virtuală e cea mai nouă tehnologie şi un buzzword al momentului, însă mulţi marketeri nu ştiu cum să o folosească pentru produsele sau industria lor. În afară există o mulţime de exemple, de la retaileri mari care ajung să utilizeze realitatea augmentată în campanii de vânzări, cum a făcut Zara, până la dezvoltatorii imobiliari care se bazează pe VR pentru tururi virtuale sau pentru a creşte rata de închiriere/vânzare a proprietăţilor. Evident, cel mai mare boom l-a avut în zona de training unde companiile au gândit aplicaţii special pentru noii angajaţi în dorinţa de a uşura procesul de învăţare.

Cum se foloseşte realitatea virtuala in marketing?

Am dat deja exameplul celor de la Zara, care au investit o mulţime de timp şi bani în crearea unei experienţe în realitatea augmentată pentru deja existenţa lor aplicaţie de shopping. E o formă de a convinge un potenţial client să cumpere, pentru că noua colecţie beneficia de modele adevărate care dau sfaturi şi se plimbă în realitatea augmentată, oferind astfel cumpărătorului o idee mai bună despre produse.

realitatea virtuala in marketing

Şi alţi retaileri au mers pe idei asemănătoare, spre exemplu cei de la Macy’s. Ideea lor nu este singulară şi a fost „furată” cumva de la Ikea, dar dusă la următorul nivel. Pentru zona lor de mobilă, au ales să vină cu o aplicaţie de realitate virtuală, în care utilizatorul introduce dimensiunile camerei, mobila pe care vrea să o cumpere de la Macy’s şi apoi face un tur prin casă. E o metodă foarte bună de a oferi şi mobilier care nu se regăseşte în show -room, iar rata de a convinge un client că a găsit ceea ce îşi doreşte e mult mai mare. Practic, nici nu mai ai nevoie de un agent de vânzări, realitatea virtuală face totul pentru tine.

O altă industrie care s-a îndreptat către realitatea virtuală a fost turismul. Agenţiile din afară au găsit că pot vinde croaziere sau vacanţe mai scumpe, prin locuri exotice, cu ajutorul unor prezentări în VR. Evident, ideea este aceeaşi: utilizatorul are parte de o experienţă complet imersivă, interactivă şi care îi creează emoţii, astfel încât entuziasmul său va fi cel care va vinde produsul.

Avem chiar şi un case study de la noi. Gateway VR a venit cu tehnologia în timp ce AustriaInfo a venit cu aplicaţia proprietară pentru a promova turismul în Austria, printr-un eveniment organizat la ambasada acesteia la Bucureşti. Un potenţial turist va fi mai uşor de convins să plece într-o excursie la Viena sau să viziteze Alpii austrieci după ce se va fi plimbat în VR prin aceste zone. Plus, ajuta ca formă de marketing în general, pentru că o prezentare în VR creează mai mult impact şi emoţie decât o serie de poze sau un simplu filmuleţ cu frumuseţile de vizitat sau pârtiile de schiat.

Utilizatorii, fanii şi marketing-ul de brand

Conform unor studii realizate, realitatea virtuală atinge fix acele zone ale creierului responsabile cu percepţia şi reacţia la mediul înconjurător – atinge sistemul limbic şi neurocortexul, ceea ce rezultă într-o stimulare puternică a creierului şi crearea de emoţii.

realitatea virtuala in marketing 2

Mai mult, consumatorii unui brand care îl văd că utilizează realitate virtuală considera că acesta e „forward-thinking” şi îşi doresc să se asocieze cu un asemenea brand, pe lângă faptul că îi va creşte şi engagmentul.  Astfel, un fan al brandului, cu o interacţiune doar la nivel digital poate fi convins să devină un consumator de brand pentru că o experienţă în VR îi va crea o emoţie şi o legătură, fiind mult mai susceptibil să îl achiziţioneze pe viitor. Cel mai simplu exemplu vine din zona FMCGStrongbow au lansat anul trecut aplicaţia Nature Remix şi au fost prezenţi, alături de Gateway VR la mai multe evenimente. E o modalitate foarte bună de a promova produsul cu o tehnologie care nu este destinată unui singur public. Astfel, şi băutorii convinşi de whisky au putut să testeze realitatea virtuală cu ajutorul Strongbow şi să facă cunoştinţă cu cidrul de mere.

Ne îndreptăm însă şi spre entertaining, zona de bază a realităţii virtuale. Inclusiv promovarea filmelor poate fi dusă la următorul nivel cu ajutorul acestei noi tehnologii. VR-ul a fost folosit pentru a-i duce direct în film pe cei care au venit să vadă Annabelle, iar fanii Ready Player One au putut experimenta tehnologia prezentată în peliculă şi folosită chiar în producţie de către regizorul Steven Spielberg şi actori.

Idei de VR-ul în marketing

Am văzut cine ce a făcut şi ce înseamnă impactul în makerting al realităţii virtuale, dar cum o folosim pentru fiecare brand în parte?

Pentru FMCG cea mai bună idee e creearea unei aplicaţii sau experienţe care creează emoţie, impact şi lasă utilizatorul cu o senzaţie de bine sau „excited”. Dacă reclamele obişnuite pentru caşcaval, spre exemplu, se bazează pe ideea de familie care ia micul dejun împreună consumând produsul, iar pentru bere găsim mereu aceeaşi gaşcă de prieteni care se simte bine împreună, realitatea virtuală poate oferi cu totul alte senzaţii. Cum ar fi să porneşti de la Richie’s Plank, unde te poţi arunca de la înălţime pentru a experimenta senzaţii tari, doar ca să urmăreşti sticlă de bere?

realitate virtuala marketing

Companiile de comunicaţii, precum Telekom, s-au dus în zona de CSR, aplicaţia Sea Hero Quest având atât un rol de amuzament cât şi unul foarte practic, datele strânse de la utilizatori fiind de ajutor în studiul demenţei. O asemenea aplicaţie, cu un scop practic şi de viitor, creează o emoţie şi un „sense of being” celui care o utilizează, ştiind că informaţiile pe care le oferă sunt folosite pentru un bine general.

Realitatea virtuală e un domeniu foarte versatil, unde imaginaţia este limita. Gateway VR are atât experienţă în evenimente cât şi o echipă profesionistă care poate veni cu soluţii pentru fiecare brand, inclusiv pe partea de app development. Brandurile încep să înţeleagă că atât VR cât şi AR sunt forme foarte eficiente de promovare, de consumer experience şi fidelizare a consumatorului prin crearea de senzaţii, amintiri şi trăiri unice, iar fiecare produs poate avea propria sa strategie de comunicare, fără să pice în industry standards & cliches.

 

ABOUT THE AUTHOR

didi
COMMENT (1)
Google lanseaza primul Doodle in realitatea virtuala / mai 15, 2018

[…] de promovare a brandurilor şi se poate folosi, mai departe, într-o întreagă paletă de domenii, de la marketing la medicină, la […]

Răspunde

Leave A Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.