Realitatea virtuala lupta pentru a schimba realitatea actuala
Realitatea virtuală nu e doar o formă de entertainment, iar o mulţime de aplicaţii din VR aduc beneficii utilizatorilor, de la procesul de învăţare, la advertising, creaţie şi chiar probleme ale planetei. Realitatea virtuală poate fi o formă de a schimba realitatea actuala, o schimbare în bine.
Astfel, există programul VR for Impact, finanţat de HTC şi lansat în urmă cu un an. Fiecare dintre aplicaţiile sau experienţele care au primit un grant din cele zece milioane de dolari disponibili are un impact pozitiv şi poate aduce o schimbare în realitatea în care noi trăim. Împreună cu Naţiunile Unite şi programul lor Sustainable Development Goals, îşi propun să ne ofere proiecte cu bătaie lungă, iar cele lansate până acum au clar o componentă ecologică. Printre ele au fost Tree, o experienţă imersivă prezentă inclusiv la festivalurile de film Tribeca şi Sundance în 2017, SpaceVR, şi The Extraordinary Honey Bee.
Tree ne duce în lumea tragică a defrişărilor masive şi prezintă realitatea înfricoşătoare pe care acestea o reprezintă, dar şi efectul pe care dispariţia unor întregi zone de vegetaţie o are asupra mediului înconjurător. Se pare că în cadrul vizualizărilor, impactul emoţional a fost uriaş asupra unora dintre privitori care au început să plângă şi chiar să ţipe, promiţând apoi că se vor implica pe mai departe în problemele de mediu. Ar fi o idee pentru cei de la Greenpeace să îl adauge pe lista lor de posibile experienţe de testat, mai ales că organizaţia ecologică nu e deloc străină de realitate virtuală şi se bazează pe ajutorul acesteia în campaniile sale.
SpaceVR e o altă platformă imersivă prin care utilizatorii pot explora lumea, dar de data aceasta din cosmos. Fondată în 2015, SpaceVR le va permite curioşilor să fie astronauţi, cu ajutorul camerelor 360 oferind imagini de pe orbita terestră. Ei îşi vor trimite, cu puţin noroc, anul acesta primul satelit VR în spaţiu, cu ajutorul unei rachete SpaceX, iar de acolo vom primi conţinut HD în realitatea virtuală.
Un alt proiect care a reuşit să prindă a fost The Extraordinary Honey Bee, care ne arată lumea din perspectiva hărnicuţei albine. Motivul pentru care au ales-o este faptul că albinele sunt ameninţate de, spre exemplu, anumite pesticide, iar dispariţia lor ar avea un impact uriaş. Astfel, experienţa imersivă îşi propune să educe publicul în privinţa rolului albinelor şi să înţeleagă importanţa pe care aceste insecte le au în lumea în care trăim. The Extraordinary Honey Bee a fost realizat în parteneriat cu producătorul de îngheţată Haagen Dazs, pentru că ei se bazează pe albine pentru a realiza unele dintre cele mai apreciate sortimente de îngheţată pe care le oferă.
Între timp, rosterului VR for Impact s-au mai adăugat proiecte de valoare ca OrthoVR, care îşi propune ca prin realitatea virtuală şi 3D să creeze proteze durabile şi de calitate pentru cei care au nevoie de ele, dar se află în ţări din lumea a treia, unde tehnologia nu este la fel de dezvoltată. Urmează LIFE, o platformă de instructaj pentru cei care lucrează deja în medicină şi care le oferă acces la educaţie medicală, fiind tot gândită pentru practică medicina în ţările în curs de dezvoltare.
Rămânem cumva în aceeaşi zonă de medicină şi dezvoltare cu Hacking Nature, o explorare a frontierelor bio-ingineriei în cadrul mai multor episoade prezentate de specialişti în domeniu. The Black Canvas va demistifica procesele celulare şi moleculare cu scopul de a avansa studiile în genetică. Mai multe asemenea proiecte vor fi prezentate în cursul acestui an, mai ales că perioada de aplicare pentru un asemenea grant încă nu s-a încheiat.