VR, AR, MR, RR, XR: Ce-i cu toate acronimele astea?
VR, AR, MR, RR, XR: Ce-i cu toate acronimele astea?
Realitatea virtuală (VR) a reapărut pe radarul nostru în 2013 odată cu lansarea campaniei Kickstarter pentru Oculus Rift. În cei patru ani care au trecut de atunci lucrurile au devenit puțin mai complicate: au apărut și discuțiile în jurul realității augumentate (AR), iar Microsoft ne-a băgat puțin în ceată cu HoloLens și promisiunea de realitate mixtă (MR).
Fiecare dintre acest termeni face referire la o experiență unică definită la momentul actual prin echipament (hwardware), dar deja apar platforme noi care au capabilitatea de a combina unul sau mai multe tehnologii imersive.
De curând, am avut ocazia să vedem conferința Google I/O, unde Clay Bavor, căpetenia AR/VR de la Google a venit cu un punct de vedere interesant: VR/MR/AR/RR nu sunt de fapt lucruri separate și distincte ci sunt etichete de convenienta pentru diferite puncte ale aceleiași scări.
Într-o altă postare pe Medium, Bavor a intrat în mai multe detalii și a spus următoarele: „Dacă VR și AR sunt două puncte diferite pe o scară, cum numim scara? Iată câteva idei*: immersive computing, computing with presence, physical computing, perceptual computing, mixed reality or immersive reality. Tehnologie este la început și mai avem de lucrat la definiții, dar pentru moment hai să numim asta „immersive computing”.
Această scară, capturată în imaginea de mai sus, ilustrează foarte bine ideea lui Bavor. Putem argumenta că definirea fiecărei tehnologii de pe scara asta e o chestiune de semantică, dar totuși merită să ne uităm puțin la imaginea de ansamblu și să ne dăm seama că există un punct comun și toate pleacă de la aceeași bază.
Realitatea Augumentata (AR):
Poate fi definită ca realitate augumentata tehnologia ce se suprapune pe sau îmbunătățește realitatea reală (RR) cu imagini computerizate. În prezent, asta ar include dispozitive precum Google Glass, smartphones (prin varii aplicații), Nokia City Lens și chiar aplicații software Pokemon Go sau Snapchat.
Realitatea Virtuală (VR):
Realitatea virtuală (VR) este o tehnologie care transpune utilizatorul complet în afara realității reale și înlocuiește toate aspectele realității in mod artifical. Există deja o gamă largă de ochelari VR, dar liderii actuali din domeniu rămân HTC Vive, Oculus Rift, Playstation VR, Samsung Gear VR și Google Daydream. Toți acești ochelari VR înlocuiesc complet raza vizuală a utilizatorului dar și aspectul auditiv al realității reale.
Realitatea Mixtă (MR):
Realitatea mixtă are o definiție similară cu cea a realității augumentate, dar totuși opusă prin faptul că în loc să ai o suprapunere de imagini digitale și text peste RR, această tehnologie încearcă să creeze un mediu în care utilizatorul va trata obiectele că și cum ar exista acolo. Exemple aici ar fi Skype sau vizionarea video de pe Microsoft HoloLens, dar se extinde și la filmări 2D, unde cel ce vizionează poate observă utilizatorul de VR într-un mediu pe care ochelarii de realitatea virtuală îl proiectează. Un utilizator de VR văzut din exterior în același timp cu spațiul virtual poate fi de asemenea definit ca MR.
În ultima vreme am observat apariția unui nou curent care definește orice conținut legat de aceste tehnologii ca „XR”. Totuși, XR este folosit să definească realitatea „încrucișată”, practic orice dispozitiv care combină diverse aspecte ale AR, MR sau VR cum ar fi Google Tango.
Cel mai probabil, în timp, AR, MR și VR se vor unifica în acest „XR” pe măsură ce tehnologia și dispozitivele folosite incorporează mai mult de o singură tehnologie imersiva. Pentru moment, e important ca industria să facă diferența intre aceste acronime pentru a evita confuzia utilizatorilor și a audienței lor. Posibil ca asta sa defineasca pe termen scurt succesul fiecărui dispozitiv sau chiar al tuturor tehnologiilor și aplicațiilor software.
*Pentru păstrarea autenticității termenilor acest fragment nu a fost tradus.